Wiarygodność informacji w Internecie


Jak weryfikować wiarygodność informacji

Przede wszystkim nie należy dać się zwieść pozorom - nawet na pierwszy rzut oka profesjonalnie wyglądająca strona może podawać informacje nieprawdziwe, lub służące tylko jej celom. Najgorsze kłamstwo w Internecie to takie, które ukrywa się pod fasadą prawdziwości - mamy zaufanie do profesjonalistów z określonych dziedzin, czy znanych serwisów. Konieczne jest jednak wypracowanie w sobie umiejętności sprawdzania czy określone treści w sieci są wiarygodne. Z pewnością ułatwieniem będzie dla nas przestrzeganie następujących punktów:

  1. Aspekt własności - zwróćmy uwagę na to, czy określony serwis ma jasno sprecyzowanego właściciela i kto nim jest (czy jest to strona amatorska, czy też firmowa lub należąca do niezależnej organizacji). Serwisy amatorskie mogą być najbardziej subiektywne, zatem starajmy się potwierdzić informacje na nich odszukane z innymi źródłami znajdującymi się w sieci. Jeśli jesteśmy na stronie określonej korporacji, gdzie znajdują się przydatne dla nas treści - ważne jest czy przedsiębiorstwo nie promuje się na silę i czy podaje informacje nie tylko korzystne dla siebie, ale także potrafi obiektywnie spojrzeć na kwestie z związane z daną branżą.

  2. Aspekt autorytetu - sprawdźmy czy witryna, na którą trafiliśmy jest stosunkowo znana i sprawia wrażenie profesjonalnej. Ważne jest również to, kto jest autorem zamieszczanych tam treści - czy są to przypadkowe osoby, czy też specjalista w określonej dziedzinie

  3. Sprawdzenie Page Rank - wyszukiwarka Google i system Page Rank to pomocne narzędzia sprawdzające określony serwis. Współczynnik Page Rank pokazuje przede wszystkim jaki jest poziom cytowań danego serwisu. Nie bez znaczenia będzie również posilenie się narzędziem Google Analytics.

  4. Sprawdzenie skąd pochodzą publikowane treści - bardzo ważne jest, czy artykuły zamieszczane w poszczególnych serwisach pisane są w oparciu o rzetelne i obiektywne źródła, czy też przypadkowe i niepotwierdzone. Ważne jest to, czy serwis korzysta jedynie z wyszukiwarki Google przy tworzeniu treści, czy też posila się naukowymi opracowaniami czy aktualnymi podręcznikami. Warto zorientować się zatem w zakresie preferowanych przez konkretny portal metod wyszukiwania i wykorzystywania informacji.

  5. Ograniczone zaufanie - kwestia ta wiąże się z poprzednimi punktami, a w szczególności ostatnim, mówiącym o konieczności sprawdzenia zdobytych w sieci istotnych wiadomości. Musimy pamiętać, że Internet to nie tylko źródło wielu przydatnych informacji, ale także narzędzie pracy marketingowców i miejsce podejmowanych prób manipulacji. Do zdobytej przez Internet wiedzy musimy zatem podchodzić ostrożnie i pamiętać, że nawet autorytety popełniają błędy. Konieczne jest zdroworozsądkowe podejście i chłodna ocena faktów oraz informacji zamieszczanych w cyberprzestrzeni.

  6. Weryfikowanie danych na kilka sposobów - nie warto ślepo wierzyć wskazówkom znajdującym się na jednej witrynie. Trzeba podjąć próbę potwierdzenia ich z informacjami z innych stron i zweryfikować z opiniami specjalistów w określonej dziedzinie, treściami tradycyjnych książek, czy też czasopismach profesjonalnych. O ile wielokrotną weryfikację danych możemy pominąć jeśli szukamy podpowiedzi na temat tego jaki kolor paznokci będzie najbardziej pasował do sukienki, o tyle już w przypadku porady dotyczącej budowy domu nie warto zdawać się na opinię jednej osoby, czy jednego forum. Im ważniejszą wiedzę chcemy nabyć, tym więcej czasu powinniśmy poświęcić na jej potwierdzenie w wiarygodnych źródłach tradycyjnych i innych stronach www.


Źródło: http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html